Welcome to Zespół Szkolno-Przedszkolny w Stróżówce   Click to listen highlighted text! Welcome to Zespół Szkolno-Przedszkolny w Stróżówce

Program LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI

Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Stróżówce bierze udział w Programie Laboratoria Przyszłości, którego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów.

Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Celem Programu jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.

W ramach Programu nasza szkoła otrzymała od państwa wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych u dzieci i młodzieży. Postawiliśmy głównie na najnowsze osiągnięcia techniki, bo one są najbardziej atrakcyjne dla uczniów.

Dzięki pozyskanemu dofinansowaniu w szkole zakupiono między innymi: drukarkę3D i laptop z oprogramowaniem umożliwiającym przygotowanie plików do wydruku 3D, roboty Photony, długopisy 3D, mikroskop, stacje lutownicze, pirografy, z dodatkowymi końcówkami lutowniczymi, roboty edukacyjne, aparaty fotograficzne i kamery,

Szczegółowy wykaz sprzętu i wyposażenia zakupionego w ramach programu – przejdź

Zakupiony sprzęt jest wykorzystywany na zajęciach lekcyjnych oraz pozalekcyjnych, w czasie imprez, uroczystości, a także wycieczek szkolnych.


PRZYKŁADY WYKORZYSTANIA SPRZĘTU ZAKUPIONEGO W RAMACH PROGRAMU

Klasa 6b i 6a pracowały na lekcjach techniki z lutownicami, zakupionymi w ramach projektu  “Laboratoria Przyszłości”. Uczniowie poznawali tajniki łączenia elementów metalowych za pomocą cyny. Pomocne przy tym były stojaki, lupy i elementy elektroniczne pochodzące również z wyżej wymienionego projektu. Pod koniec zajęć, każdy z uczniów miał na swoim koncie jeden gotowy element układu elektronicznego.

Uczniowie klasy 8 na zajęciach rozwijających z fizyki,  zapoznawali się z  kursem podstaw Arduino. Pozwoliło im to na  wykorzystanie  zestawu  Forbot poziom 1 do budowy wyświetlacza LCD  oraz dalmierza. Zajmowali się również programowaniem diodek. Tak rozpoczęła się ich przygoda z elektroniką.

Klasa 4 na lekcjach techniki pracowała z wykorzystaniem długopisów 3D zakupionych w ramach projektu  “Laboratoria Przyszłości”. Efektem pracy w grupach i łączenia ze sobą pojedynczych elementów jest miniatura wieży Eiffel’a.

Laminowanie pomocy dydaktycznych i materiałów na gazetki szkolne.

Uczniowie dbają o przygotowywane przez siebie materiały na gazetkę ścienną oraz pomoce dydaktyczne, przedłużając ich trwałość za pomocą laminacji. Pod okiem nauczycieli wykorzystują laminarkę zakupioną w ramach programu Laboratoria Przyszłości.

Lekcje z Edu Photonami w klasach najmłodszych

Uczniowie klasy ósmej postanowili podzielić się swoimi doświadczeniami w pracy z robotami edukacyjnymi Photon i przygotowali oraz przeprowadzili zajęcia dla najmłodszych kolegów – uczniów klasy pierwszej i klasy trzeciej. Pokazali, jak sterować robotami, jak uczyć je wydawać dźwięki i zmieniać kolory, a także reagować na dotyk. Każda mała grupa miała starszego ucznia-opiekuna i programowała robota według jego wskazówek i własnych pomysłów. Photony wzbudziły ogólną sympatię najmłodszych i pokazały jak miła może być nauka programowania.

Lekcje o figurach płaskich z długopisami 3D

Lekcje matematyki mogą być również nietypowe. Na jednych z takich zajęć z uczniowie klasy IV a zapoznawali się z wielokątami, wykonując trójkąty, czworokąty: kwadraty, prostokąty, pięciokąty oraz inne wielokąty z wykorzystaniem pisaków 3D. Uczniowie poprzez samodzielną przygodę z twórczym tworzeniem figur, poznawali własności wielokątów. Oprócz tworzenia figur na lekcjach matematyki, uczniowie świetnie bawili się na zajęciach z wychowawcą, przygotowując dla siebie fantazyjne okulary zmieniające widzenie świata.

Świat pod mikroskopem wygląda inaczej

Na zajęciach z biologii wykorzystywany jest mikroskop, który został zakupiony w ramach Rządowego Programu Laboratoria Przyszłości. Pozwala on młodym biologom odkrywać tajniki mikroświata oraz rozwijać ich kreatywność podczas zajęć.

Mikroskop w obserwacjach biologicznych sprawia, że lekcja jest bardziej interesująca, ponieważ świat pod mikroskopem wygląda całkiem inaczej. Tym razem uczniowie klasy 8 na zajęciach z biologii oglądali preparaty mikroskopowe.

Programowanie Photonów w Pythonie

Lekcje programowania w ramach realizacji podstawy programowej z informatyki w klasach siódmych i ósmych to między innymi zajęcia, na których najstarsi uczniowie szkoły programują eduroboty Photony. Robią to nie tylko w aplikacji EduPhoton, ale próbuja tez sił w języku Python. Każda grupa zadaniowa ma określone problemy do rozwiązania przy pomocy swojego robota. Lekcje z Photonami pozwalają uatrakcyjnić naukę podstaw programowania w języku Python.

Szóstoklasiści mieli okazję poznać tajniki lutowania… 

Na lekcjach techniki każdy z uczniów klasy 6b mógł własnoręcznie połączyć elementy elektroniczne za pomocą cyny i stacji lutowniczych zakupionych w ramach programu “Laboratoria przyszłości”. Mimo początkowej nieśmiałości i obawy przed sprzętem generującym wysoką temperaturę, po pewnym czasie i kilku próbach dało się zauważyć entuzjazm na twarzach uczniów, którzy pierwszy raz mogli spróbować sił w dość trudnym, ale przydatnym kunszcie, jakim jest umiejętność lutowania.

A w karnawale maskowe bale…

Karnawałową atrakcją są bale, ale przygotowanie do nich może być też niemałą frajdą, Zwłaszcza gdy mamy okazję wykonać dla siebie maskę za pomocą długopisu 3D, Filamentowa maska karnawałowa to element stroju na miarę XXI wieku, a przy tym doskonała lekcja historii karnawałowych zwyczajów, mody oraz.. cierpliwości, kreatywności i estetyki. Maski wykonywali uczniowie przed szkolnym dniem karnawałowym, aby mogły stanowić element ich kreacji. Robili to między innymi na lekcjach do dyspozycji wychowawcy.

Laminowane materiały na klasowych gazetkach

Uczniowie klasy 4a przygotowują nietypowe materiały na gazetkę klasową, korzystając z laminatora, Dzięki temu uczą się, jak używać tego urządzenia, a wykorzystywali je już do laminowania dokumentów klasowych, np. Kontraktu Klasy IVa. W listopadzie przygotowali w ten sposób ciekawe informacje dotyczące zwyczajów andrzejkowych, a w styczniu na klasowej gazetce pojawiły się piękne, laminowane obrazy z okazji święta naszych babć i dziadków.

Projektowanie 3D

Uczniowie klas szóstych, siódmej i ósmych próbują sił w projektowaniu 3D.

Na lekcjach informatyki poznają tajniki projektowania, korzystając z narzędzi platformy Tinkercad. Na początek tworzą swoje projekty, łącząc gotowe elementy (figury) w zaplanowaną całość. Następnie przygotowują projekt do wydruku na drukarce 3D, wprowadzając odpowiednie parametry wydruku dotyczące używanego sprzętu, filamentu, grubości ścianek w zależności od ich rodzaju – wspartej lub niewspartej., czy średnicy otworów wewnątrz elementów, Kolejnym etapem będzie zapisanie obiektu w standardowym formacie STL, a później przy pomocy oprogramowania typu slicer (Ulimaker Cura)– dokonanie konwersji modelu na pojedyncze warstwy oraz wygenerowanie pliku gcode, który można eksportować bezpośrednio do drukarki 3D. Dzięki takim lekcjom w kolejnych klasach pojawiają się np. spersonalizowane kubeczki na przybory, by zachować porządek na biurkach.

Ósmoklasiści rozpoczynają przygodę z elektroniką

Uczniowie klasy 8a, na zajęciach rozwijających z fizyki, po zapoznaniu się z kursem podstaw Arduino i  wykorzystując zestaw Forbot poziom 1, rozpoczęli przygodę z elektroniką, robotyką i budową programowalnych urządzeń. Na początek wzięli na warsztat diody, termometr cyfrowy oraz wyświetlacz LCD.

Młodzi reporterzy dokumentują życie szkoły

Sprzęt zakupiony w ramach Programu Laboratoria Przyszłości jest bardzo często wykorzystywany przez młodzież pracującą w szkolnym Klubie Młodego Reportera. Ostatnie dni obfitowały w wydarzenia, które zostały utrwalone za pomocą kamer i aparatu fotograficznego zakupionego w z funduszy programu.

Świąteczna dekoracja pracowni komputerowej

Efekty pracy uczniów z długopisami 3D oraz drukarką 3D na lekcjach plastyki sprawiły, że pracownia komputerowa oraz korytarze szkolne przybrały piękną, świąteczną szatę. Tkane misternie filamentowe płatki śniegu i drukowane choinki sprawiły, że w murach szkoły zapanowała prawdziwie świąteczna atmosfera.

Długopisy 3D – świetny pomysł na świąteczne ozdoby

Grudniowe lekcje plastyki zaowocowały przygotowaniem świątecznych ozdób zrobionych przy pomocy pisaków 3D zakupionych w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Spod długopisów 3D wychodziły śnieżynki, choinki czy renifery, które ozdobią korytarze szkolne i sale lekcyjne w okresie świątecznym. Dla uczniów praca z długopisami 3D stanowiła niemałą atrakcję. Każdy był dumny z wykonanego przez siebie dzieła.

Jak działa drukarka 3D? Czwartoklasiści też już to wiedzą!

Drukarka 3D przestała być tajemnicą dla czwartoklasistów, którzy na lekcji informatyki poznawali sposób jej działania, obserwowali powstawanie wydruku 3D i podziwiali jego efekty.

Przygotowanie materiału z uroczystości z okazji Święta 11 Listopada

Uczniowie działający w Klubie Młodego Reportera wykorzystali sprzęt zakupiony w ramach programu Laboratoria Przyszłości, by stworzyć dokumentację fotograficzną z uroczystości z okazji Święta Odzyskania Niepodległości.

Poznajemy tajniki druku 3D

Niemałą atrakcję stanowi dla uczniów drukarka 3D zakupiona w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Dla wielu z nich, jest to pierwsze spotkanie z urządzeniem tego typu, dlatego z fascynacją śledzili postępy wydruku projektu, który wybrali. Na lekcjach informatyki uczniowie klas szóstych i piątej poznali też zasady działania drukarek 3D i zdobyli podstawową wiedzę na temat tworzenia projektów wydruku.

Dokumentujemy akcję #SzkołaDoHymnu

Kamera, mikrofon, statyw zakupione w ramach Programu Laboratoria Przyszłości posłużyły uczniom w przygotowaniu materiału z akcji Szkoła do hymnu.

Photony tańczą walca!

Tym razem na zajęciach dodatkowych z programowania uczniowie postanowili nauczyć tańca roboty Photony zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Pisanie programu sterującego choreografią robotów wymagało przemyślenia, stworzenia algorytmu, zakodowania, potem wielu testów i poprawek, by w końcu efekt był zadowalający i Photony w rytmie walca wiedeńskiego, wykonywały taneczne ewolucje.

Tablice ścienne na lekcjach matematyki

Tablice ścienne zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości są wykorzystywane na lekcjach matematyki. Klasa IV na lekcjach korzysta z tablic matematycznych w trakcie realizacji tematów dotyczących: Ułamków zwykłych oraz wyprowadzania wzorów na Obliczanie obwodów wielokątów.

W klasie VIII tablice matematyczne służą do powtórzenia wiadomości przed egzaminem: Obliczanie pola powierzchni koła, Obliczanie obwodów okręgów oraz utrwalenia wiadomości dotyczących twierdzenia Pitagorasa.

Mikrofony, aparaty, kamery, czyli narzędzia niezbędne w działaniu Klubu Młodego Reportera

Nieoceniona jest waga zakupionego sprzętu w dokumentowaniu ważnych uroczystości szkolnych, jak chociażby pasowanie pierwszoklasistów w dniu Święta Komisji Edukacji Narodowej. Kamera, aparat oraz mikrofon to narzędzia, z których korzystali młodzi reporterzy, tworząc materiał z pasowania pierwszaków na uczniów.

Nauka programowania z Photonami

Podczas zajęć rozwijających kompetencje w zakresie programowania uczniowie instalowali aplikację do obsługi Photona, nadawali imię swojemu robotowi, poznawali środowisko, w którym można go programować i tworzyli algorytmy, by poruszał się, zgodnie z ich oczekiwaniami.

Dokumentacja fotograficzna wycieczki do Krakowa

12 października 50 uczniów szkoły miało okazję odwiedzić gród Kraka. Dokumentacja fotograficzna wycieczki została wykonana dzięki sprzętowi zakupionemu w ramach Programu Laboratoria Przyszłości.

Zadzierzgamy przyjaźń z robotem edukacyjnym Photon

Na zajęciach pozalekcyjnych uczniowie poznali nowych „edukatorów” zakupionych w ramach projektu Laboratoria przyszłości. Photon to robot edukacyjny, który rozwija swoje możliwości razem z programującą go osobą. Młodych programistów ujęła szczególnie „aparycja” robota, dlatego postanowili potraktować go jako swoje dziecko, które trzeba wszystkiego nauczyć.

Relacja fotograficzna z akcji #SprzątamyDlaPolski

Sprzęt zakupiony w ramach programu jest wykorzystywany na zajęciach Klubu Młodego Reportera. Uczniowie korzystają z aparatu fotograficznego, aby tworzyć dokumentację wydarzeń z życia społeczności szkolnej, a po obróbce zdjęć zamieszczać je na szkolnej stronie www. W ten sposób powstała relacja z udziału uczniów w akcji #SprzątamyDlaPolski.

Mikroporty i mikrofony ułatwiają nagłośnienie uroczystości szkolnych

Rozpoczęcie roku szkolnego 2022/2023 zostało jak zwykle uświetnione występem szkolnego chóru, który w czasie prób i prezentacji przygotowanych pieśni korzystał ze sprzętu zakupionego w ramach projektu Laboratoria Przyszłości- mikrofonów oraz mikroportów.

Skip to content Click to listen highlighted text!