Psycholog szkolny
psycholog: Grażyna Janik
Tel. 517 977 422
ZAPRASZAM
Czas pracy psychologa w roku szkolnym 2023/2024 w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Stróżówce
Dzień tygodnia | Godziny pracy |
---|---|
Poniedziałek | 15.30 – 16.30 |
Wtorek | 07:00 – 11:30 15:30-17:30 |
Środa | 15:30 – 16:00 |
Piątek | 10:30 – 13:30 dostępność 15.30 – 16.00 |
Czym zajmuje się psycholog w szkole?
- Psycholog szkolny dokłada wszelkich starań w celu zapewnienia uczniom właściwej pomocy psychologicznej na terenie szkoły oraz wspiera rodziców w procesie wychowania.
- Rozmowa z psychologiem to czas kiedy uczniowie, a także rodzice w spokojnej atmosferze znajdą zrozumienie i akceptację, a także uzyskają pomoc w potrzebie.
Psycholog dołoży starań by pomóc uczniowi i rodzicowi.
Razem z uczniem:
- rozpozna mocne strony;
- zdiagnozuje trudności emocjonalne;
- będzie przeciwdziałać niepowodzeniom szkolnym;
a także podejmie działania mediacyjne w sprawach wychowawczych;
- poprowadzi indywidualne lub grupowe zajęcia warsztatowe z uczniami;
Dla Rodziców przeprowadzi:
- indywidualne rozmowy z rodzicami uczniów;
- udzieli porad i konsultacji w sprawach wychowawczych;
- udzieli wsparcia w trudnych sytuacjach, pomorze w skierowaniu rodziców do specjalistycznych placówek;
- udzieli informacji zwrotnych na temat rozwoju, postępów i funkcjonowania dziecka, ukierunkuje oddziaływania rodzicielskie;
- działania o charakterze psychoedukacyjnym.
Dla Nauczycieli
- zapewni wsparcie w udzielaniu szeroko rozumianej pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- udzieli pomocy w rozpoznawaniu indywidualnych możliwości, uzdolnień i potrzeb uczniów;
- pomorze w określaniu form i metod wspierania uczniów;
- przeprowadzi konsultacje z zespołem nauczycieli w celu ujednolicenia wspólnych oddziaływań wobec uczniów;
- zapewni interwencje wychowawcze w razie potrzeb;
- pomorze wychowawcy w integrowaniu klasy;
- udzieli wsparcia w trudnych sytuacjach.
Zasady udzielania pomocy psychologicznej
Pomoc psychologa udzielana uczniowi w szkole polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia, wynikających w szczególności:
1) z niepełnosprawności;
2) z niedostosowania społecznego;
3) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
4) ze szczególnych uzdolnień;
5) ze specyficznych trudności w uczeniu się
6) z zaburzeń komunikacji językowej;
7) z choroby przewlekłej;
8) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
9) z niepowodzeń edukacyjnych;
10) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
11) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w szkole rodzicom uczniów i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów.
Ważne! Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne.
Psycholog szkolny organizuje i udziela pomocy psychologicznej we współpracy z:
1) rodzicami uczniów;
2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi;
3) placówkami doskonalenia nauczycieli;
4) innymi przedszkolami, szkołami i placówkami;
5) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
Psycholog szkolny udziela pomocy z inicjatywy: |
1) ucznia;
2) rodziców ucznia;
3) dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki;
4) nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty, prowadzących zajęcia z uczniem;
5) pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania lub higienistki szkolnej;
6) poradni;
7) asystenta edukacji romskiej;
8) pomocy nauczyciela;
9) pracownika socjalnego;
10) asystenta rodziny;
11) kuratora sądowego.
Celem wsparcia psychologicznego jest m.in.: |
– udzielenie uczniowi ( grupie uczniów) pomocy w trudnej sytuacji;
– udzielenie porady;
– udzielanie informacji;
– wspieranie mocnych stron ucznia, rozwijanie jego uzdolnień;
– pomoc w uzupełnianiu i wyrównywaniu zaległości edukacyjnych;
– wspieranie działań wychowawczych rodziny;
– wzmacnianie umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli;
– pomoc w podejmowaniu decyzji dotyczących ścieżki edukacyjnej i zawodowej;
– profilaktyka i edukacja zdrowotna;
– integrowanie zespołów uczniowskich;
– ułatwianie adaptacji ucznia w szkole;
– kształcenie postaw i umiejętności prospołecznych uczniów;
– rozwijanie umiejętności planowania własnego rozwoju.
Praca psychologa szkolnego polega na zbieraniu informacji na temat klientów (uczniów, rodziców, nauczycieli), problemów czy zjawisk. |
Odbywa się to podczas badań psychologicznych, które przyjmują formę: ankiety, rozmowy, obserwacji, testu, kwestionariusza, rysunku itp.
Obok informacji zaczerpniętych z takich badań, psycholog wykorzystuje informacje pochodzące z innych źródeł: uczniów, nauczycieli, dyrekcji, pracowników obsługi szkoły, rodziców, własnych obserwacji, doświadczeń i odczuć
Uczniom psycholog szkolny jest potrzebny, gdy pojawiają się:
❑ kłopoty z nauką, koncentracją i przystosowaniem do życia szkolnego;
❑ aklimatyzacją pocovidowa w szkole, grupie;
❑ wojną;
❑ kłótnie i nieporozumienia;
❑ przygnębienie, niepewność, brak perspektywy;
❑ konflikty w grupie i między kolegami;
❑ dokuczanie, odrzucenie, przemoc fizyczna lub psychiczna, mobbing, wykluczenie;
❑ miłość, zauroczenie;
❑ konflikty moralne;
❑ konflikty z dorosłymi;
❑ uczucia z którymi sobie trudno poradzić;
❑ lęk, wstyd, poczucie zagrożenia, bezradność, niepokój o siebie i o innych;
❑ złe traktowanie, wyszydzanie, wyśmiewanie, poniżanie, niedocenianie i inne;
❑ problemy rodzinne – przemoc domowa, wykorzystywanie seksualne, złe traktowanie, zaniedbanie, porzucenie, rozwód, wyjazd rodziców za granicę, uzależnienia, choroba przewlekła, choroba umysłowa;
❑ objawy fizycznego i psychicznego wyczerpania, osłabienie, senność, lęki;
❑ problemy z akceptacją własnego ciała;
❑ problemy z tożsamością seksualną;
❑ zaburzenia jedzenia;
❑ nagłe zmiany zachowania, ubierania się, ślady pobicia, zadrapań, bóle głowy, bóle brzucha;
❑ labilność nastroju, złość, zachowania agresywne, lękowe, niepokój i wiele innych.
Rodzicom psycholog szkolny jest potrzebny, gdy:
❑ trzeba zdiagnozować problemy i trudności dziecka;
❑ należy stworzyć odpowiednie lub specjalne warunki do nauki, rozwoju zdolności i zainteresowań dziecka;
❑ trzeba poinformować szkołę o problemach dziecka i jego rodziny;
❑ dziecko ma trudności adaptacyjne i emocjonalne lub problemy z nauką;
❑ pojawiają się konflikty dziecka z pracownikami szkoły, trudności w relacjach z innymi dziećmi;
❑ trzeba określić zasoby dziecka, zaakcentować mocne strony, okazać dumę z osiągnięć dziecka, wspólnie świętować sukcesy;
❑ trzeba przedyskutować jakiś problem, stworzyć plan działania;
❑ pojawia się chęć „wygadania się”, wyżalenia, uzyskania porady lub wsparcia w trudnych chwilach;
❑ pojawiają się trudne uczucia w stosunku do dziecka: zniecierpliwienie, niechęć, bezradność, smutek czy złość;
❑ zachowania agresywne, poniżanie, lekceważenie dziecka;
❑ trzeba omówić nieprawidłowe postawy wychowawcze rodziców: nadmierne ochranianie dziecka, zbyt małe wymagania, wyręczanie go, tendencję do poświęcania się lub nadmierny krytycyzm i wymagania, perfekcjonizm;
❑ pojawiają się problemy wychowawcze w okresie dojrzewania lub problemy rodzinne tj. napięta atmosfera domowa, konflikty małżeńskie, rozwód, wyjazd któregoś z rodziców za granicę w celach zarobkowych, przemoc domowa, uzależnienia, trudności finansowe;
❑ trzeba wspólnie działać, aby pomóc dziecku w problemach w szkole lub poza nią
Zapraszam, Grażyna Janik – psycholog