Do twarzy mu z tym Kaukazem… Mit o Prometeuszu
Scenariusz lekcji języka polskiego – klasa 5
autor: Beata Ludwin
Cele ogólne:
– wprowadzenie ucznia w świat kultury europejskiej w jej wymiarze symbolicznym
Cele operacyjne:
Uczeń:
– omawia elementy świata przedstawionego
– rozpoznaje czytany utwór jako mit
– opowiada o wydarzeniach fabuły oraz ustala kolejność zdarzeń i rozumie ich wzajemną zależność
– krótko charakteryzuje bohaterów i określa motywy ich postępowania
– określa wartości ważne dla bohatera
– zna pochodzenie i znaczenie terminu prometeizm
Metody:
– praca z tekstem, rozmowa, dyskusja
– oglądowa: ilustracje, pokaz
– praktycznego działania – tworzenie krótkiego tekstu, ćwiczenia multimedialne,
Przebieg zajęć:
https://www.betalud.pl/mit2
8. Podsumowanie zajęć.
W jaki sposób (według mitologii) powstał człowiek?
/ został ulepiony z gliny i łez przez Prometeusza, a duszę otrzymał na prośbę Prometeusza od Ateny /
Wymień najważniejsze zasługi Prometeusza dla ludzkości.
/ ulepienie z gliny, otrzymanie duszy, nauka uprawy ziemi i wytwarzania narzędzi, ogień, wynegocjowanie ofiary korzystnej dla ludzi a nie dla Zeusa /
Co oznacza „prometeizm”?
/ postawa poświęcenia się dla innych, poniesienie ofiary dla dobra ludzi /
Zadanie pracy domowej.
Korzystając z mitu o Prometeuszu, napisz, jak starożytni Grecy tłumaczyli zmianę pór dnia i wynalezienie ognia.