Mój kraj – Polska
autor: Bogusława Janek
Cele ogólne:
Dziecko:
– kształtuje poczucie tożsamości narodowej
– posiada wiedzę na określony temat
–poznaje polskie symbole narodowe (mapa, godło, flaga);
– wyjaśnia pojęcie „ojczyzna”;
– rozwija umiejętność uważnego słuchania i logicznego myślenia;
Cele operacyjne:
Uczeń:
– umie czytać głośno, płynnie zwracając uwagę na znaki interpunkcyjne ,
– umie wypowiadać się na temat swojej ojczyzny,
– wypowiada się pełnymi zdaniami,
– zna symbole narodowe i potrafi je opisać,
– potrafi wskazać na mapie góry, morza, rzeki,
– potrafi układać zdania z rozsypanki wyrazowej,
– samodzielnie sprawdza poprawność wykonania zadania.
Metody:
– czynna: samodzielnych doświadczeń, zadań do wykonania
– słowna: opis, pogadanka ,praca z tekstem, rozmowa
– oglądowa: ilustracje, pokaz
– burza mózgów,
– praktycznego działania,
Przebieg zajęć:
1. Rozwiązywanie krzyżówki – wprowadzenie do tematu. TIK zadanie interaktywne
2. Burza mózgów.
N. rysuje na tablicy duży dom. U. wymieniają skojarzenia z tym rysunkiem. Powieszenie na tablicy mapy Polski.
3. A czym jest Polska dla Cz. Janczarskiego dowiecie się z wiersza pt. „Co to jest Polska?”
Co to jest Polska? – spytał Jaś.
Polska to wieś i las, i zboże w polu
i szosa, którą pędzi do miasta autobus,
i samolot, co leci wysoko nad tobą.
Polska to miasto, strumień i rzeka,
i komin fabryczny, co dymi z daleka,
a nawet obłoki, gdy nad nimi mkną.
Polska to jest także twój rodzinny dom.
A przedszkole?
Tak – i przedszkole,
i róża w ogrodzie i książka na stole.
Pytania do tekstu:
– Czym jest Polska dla autora wiersza?, a dla Was?
– Kto wskaże palcem na mapie kontur Polski?
– Co ma wspólnego dom, który widzimy na tablicy z mapą Polski?
– Jakim miejscem jest dom?
– Co czujecie, kiedy jesteście w domu?
4. Oglądnięcie filmu edukacyjnego pt. Mały Polak” / TIK / zobacz film
6 .Rozmowa na temat zakończonej zabawy:
Jakie miasta odwiedziliśmy podczas naszej podróży?
Do jakiego miasta dotarliśmy na koniec?
7. Układanie zdań z rozsypanki wyrazowej i przepisywanie ich z utrudnieniami do zeszytu.
Praca indywidualna zróżnicowana.
Polska jest naszą Ojczyzną.
Orzeł biały jest naszym godłem.
8. Podsumowanie zajęć:
Quiz „Co wiem o Polsce?”:
Nasz kraj to ……………….. – Polska
Godło Polski to………………………. – Biały Orzeł na czerwonym tle
Flaga Polski ma kolor ………………………………. – biało – czerwony
Dawna stolica Polski to ……………………………. – Kraków
Stolica Polski to……………………………. – Warszawa
Polska leży w ………………………………. – Europie
Mieszkamy w Polsce, jesteśmy ……………………………… – Polakami
9. Przypomnienie i prezentacja symboli narodowych.
10. Uzupełnianie zdań w kartach pracy.
11. Zadanie pracy domowej.