Welcome to Zespół Szkolno-Przedszkolny w Stróżówce   Click to listen highlighted text! Welcome to Zespół Szkolno-Przedszkolny w Stróżówce

Skąd się bierze kakao i czekolada?

autor: Maria Urban

Cele ogólne:
Zapoznanie uczniów z uprawą drzew kakaowca oraz całym procesem produkcyjnym kakao i czekolady.

Cele operacyjne:
Uczeń:

  • zna różne rośliny przyprawowe;
  • rozumie, skąd się biorą przyprawy: w tym ziarna kakaowca;
  • pracuje z mapą;
  • potrafi oznaczyć miejsce, w którym uprawia się drzewa kakaowca;
  • wie, że produkty czekoladowe mają różną zawartość kakao;
  • prowadzi proste obserwacje:    za pomocą zmysłów bada twardość, kolor, skład, smak i wygląd  ziaren kakaowca, oraz różnych rodzajów  czekolady;
  • potrafi  uporządkować w odpowiedniej  kolejności  fazy uprawy i  przygotowania do produkcji czekolady- ziaren kakaowca;
  • rozpoznaje podstawowe części mowy;
  • utrwala wiadomości o Afryce na podstawie krzyżówki;
  • wykonuje ćwiczenia multimedialne.

Metody:
– czynna: samodzielnych doświadczeń, zadań do wykonania
– słowna: opis, pogadanka, praca z tekstem, rozmowa
– oglądowa: ilustracje, pokaz
– praktycznego działania.

Środki  dydaktyczne:

krzyżówka, film na temat  uprawy ziaren kakaowca,  ziarna kakaowca, film na temat produkcji czekolady, różne rodzaje czekolad, karty pracy-forma papierowa i multimedialna, puzzle z nazwami kontynentów i oceanów z aplikacji Learning  Apps oraz  Quiz Milionerzy podsumowujący wiedzę z lekcji z aplikacji Learning  Apps.

Przebieg zajęć:

1. Rozwiązywanie krzyżówki:

Zanim zostaną podane cele lekcji nauczycielka zaprasza uczniów do przypomnienia sobie wiedzy zdobytej na poprzednich lekcjach dotyczących wiadomości o kontynencie afrykańskim, poprzez rozwiązanie krzyżówki.

Karta pracy nr 1 – krzyżówka

1. Jedno z państw Afryki lub  największe bezodpływowe jezioro w Afryce leżące na granicy czterech państw (Czad, Kamerun, Nigeria, Niger) może też być to gaz, który wydostaje się  z pieca i jest cichym zabójcom.(CZAD)

2. Teren o bardzo bujnej roślinności , znajdujący się na obszarze pustyni. (OAZA)

3. Grupa Afrykańskich plemion prowadzący koczowniczy tryb życia. (BEDUINI)

4. Drugi pod względem wielkości kontynent świata. (AFRYKA)

5. Najbardziej znane drzewo Afryki , najczęściej występuje na sawannie. (BAOBAB)

6. Najdłuższa rzeka Afryki. (NIL)

7. Największa pustynia położona w Afryce. (Sahara)

8.  Zwierze, które żyje w oazach na pustyni, może być  jedno lub dwugarbne. (WIELBŁĄD)

9.Teren w Afryce porośnięty głównie trawami i nielicznymi drzewami. Występują tutaj dwie pory roku (deszczowa-sucha) SAWANNA.

  • Odczytanie hasła i podanie  w sposób przystępny dla uczniów  celów  lekcji. (CZEKOLADA)

2. Krótka pogadanka na temat czekolady.

Wskazanie na mapie miejsc, gdzie uprawia się ziarna kakaowca (Afryka, Ameryka Płd., Indonezja).

Ćwiczenie interaktywne: Puzzle – przypomnienie nazw kontynentów i oceanów – zwrócenie uwagi na pisownie wielką literą; zadanie interaktywne

3. Wspólne obejrzenie filmu o uprawie ziaren kakaowca

  • Pogadanka i utrwalenie wiedzy zdobytej poprzez oglądanie filmu – odpowiednie uporządkowanie czynności podczas uprawy kakaowca (karty pracy dla każdego ucznia i jedna karta przygotowana w programie Infinity Tech do wyświetlenia i uzupełnienia na tablicy multimedialnej – załącznik nr 4) .

Karta pracy nr 2

  • Przeczytaj zdania, a następnie ponumeruj je zgodnie z etapami  przetwarzania ziaren kakaowca.

………. Następnie  odbywają się dwa zbiory wiosną  i jesienią.

………. Owoce rosną na gałęziach i pniach drzew.

………. W ciągu sześciu dni suszymy ziarna, a następnie pakujemy do worków na sprzedaż.

………  Po fermentacji nasiona zmieniają kolor  z kremowego na brązowy.

………. Pod grubą łupiną znajduje się słodki miąższ  i nasiona.

4. Zaproszenie uczniów na dywan do degustacji i wielozmysłowej oceny  ziaren kakaowca.

Zabawa ruchowa przy piosence „Chocolate” – zobacz film

5. Oglądanie filmu na temat „Jak powstaje czekolada” – w Fabryce czekolady „Bałtyk” – zobacz film

6. Degustacja różnych rodzajów czekolady – określanie smaku za pomocą przymiotników.

7. Rundka pytań bez przymusu.

Utrwalenie składników, które są potrzebne do produkcji czekolady – czytanie składników z opakowań czekolad.

     8. Wykonanie zadania w ćwiczeniach z pomysłem, wyszukiwanie czasowników  w tekście.

Karta pracy nr 3

  •  Przeczytaj przepis na czekoladę. Możesz zrobić domową czekoladę lub domowe czekoladki z pomocą dorosłego.

Potrzebne będą: rondelek, 1 szklanka mleka, pół kostki masła, 2/3 szklanki cukru, 3 łyżki kakao, 200 gramów mleka w proszku, bakalie (na przykład rodzynki, żurawina, pokruszone orzechy, migdały), płaska foremka lub foremka z wgłębieniami, mikser, folia aluminiowa.

Sposób przygotowania Mleko zagotuj w rondelku i szybko dodaj masło, mieszaj dotąd, aż się rozpuści. Następnie wsyp cukier i kakao. Wszystko dokładnie wymieszaj aż do uzyskania jednolitej, brązowej, płynnej masy. Przelej ją do miski i dosyp mleko w proszku. Miksuj składniki tak, aby nie było grudek. Dodaj rodzynki, orzechy, migdały i żurawinę. Włóż masę do odpowiedniej foremki, wyrównaj, przykryj folią aluminiową i wstaw do lodówki. Gdy czekolada stężeje, pokrój ją na małe kostki lub wyjmij czekoladki. Smacznego!

  • Podkreśl nazwy czynności. Przeczytaj ponownie przepis, zmieniając czasowniki w 2. osobie liczby pojedynczej na czasowniki w 2. osobie liczby mnogiej.

9. Podsumowanie wiadomości z lekcji – Quiz multimedialny „Milionerzy” – przejdź do quizu

Skip to content Click to listen highlighted text!