Klub Młodego Odkrywcy

Klub działa na terenie szkoły pod kierunkiem pań: Marzeny Tenerowicz i Anny Wójcik.

październik 2024

Pierwsze zajęcia w szkole dotyczyły oddziaływań elektrostatycznych, czyli oddziaływań ładunków  będących w spoczynku. Poznawaliśmy rodzaje ładunków, ich oddziaływania. Elektryzowaliśmy balony,  laski szklane i ebonitowe i obserwowaliśmy ich oddziaływania. Zapoznaliśmy się z budową i zastosowaniem elektroskopu, maszyny elektrostatycznej. Wytworzyliśmy mały piorun przy wykorzystaniu maszyny elektrostatycznej. Poruszyliśmy aluminiową puszkę „na odległość”, wykorzystując oddziaływania elektrostatyczne potartej o włosy laski ebonitowej z  aluminiową puszką.

kwiecień 2024

Peryskop – przyrząd optyczny służący do obserwacji przedmiotów znajdujących się poza polem widzenia obserwatora lub zakrytych przeszkodami.

/https://pl.wikipedia.org/

 W kwietniu Klubowicze zajęli się konstrukcją peryskopu. Nauczyli się rozszyfrowywać rysunek techniczny i przenieść go na arkusz kartonu. Odpowiednio wyciąć, skleić oraz we właściwym miejscu umieścić lusterka. Na zajęciach dodatkowo zapoznali się z prawem odbicia światła, wykorzystanego przy budowie peryskopu. Dowiedzieli się również w jakim celu peryskop był budowany i jak był używany. Na zakończenie zajęć pozostała zabawa z peryskopem.

styczeń 2024

Styczniowe spotkanie w Klubie Młodego Odkrywcy rozpoczęliśmy od doświadczeń z jajkiem. Klubowicze sprawdzali pływanie jajka w słodkiej wodzie i w solance, umieszczali jajko w butelce wykorzystując podciśnienie i działanie ciśnienia atmosferycznego, podnosili poziom wody w szklance, w której paliła się świeczka oraz sprawdzali istnienie ciśnienia atmosferycznego, wykorzystując do tego celu kartkę papieru i szklankę z wodą. Nie zabrakło również zabaw z magnesami sztabkowymi.

grudzień 2023

Zajęcia listopadowe i grudniowe w KMO kręciły się wokół prac nad budową rakiety na sprężone powietrze, badania zjawiska odrzutu z wykorzystaniem balonów, sprawdzaniem oddziaływań magnetycznych i wytwarzaniem prądu z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii. Do tego typu doświadczeń Klubowicze wykorzystywali magnesy sztabkowe, opiłki żelaza oraz igły magnetyczne, również kompas a także zestawy doświadczalne do wytwarzania prądu elektrycznego. Wyznaczano pole magnetyczne wokół magnesów oraz ustalano kierunki geograficzne Ziemi. Z pomocą wiatraka i ogniw fotowoltaicznych wytwarzano prąd elektryczny.

BUDOWA BALONU NA CIEPŁE POWIETRZE

październik 2023

Klub Młodego Odkrywcy rozpoczął działalność w bieżącym roku szkolnym od budowy balonu na ciepłe powietrze. Członkowie Klubu budowali balony z cieniutkiej kolorowej bibuły i napełniali je ciepłym powietrzem, budowali rakiety z napędem balonowym. W strumieniu ciepłego powietrza suszarki sprawdzali unoszenie się piłeczki pingpongowej oraz sześcianu ze styropianu, modelowanego w trakcie wykonywanego doświadczenia. Nauka poprzez zabawę, taki cel przyświeca naszym eksperymentom.


W POSZUKIWANIU ŹRÓDEŁ ENERGII

kwiecień 2023

Klubowicze nie ustają w swoich dociekaniach, skąd wziąć energię? Eksperymentowali z różnymi źródłami energii. Dodatkowo zaciekawiły ich właściwości cieczy nienewtonowskiej. Z własnoręcznie wykonaną cieczą nienewtonowską również wykonali szereg doświadczeń. Ponadto sprawdzali istnienie sił międzycząsteczkowych: przylegania, spójności i sił napięcia powierzchniowego.

ZABAWY Z BALONAMI

grudzień 2022

Kolejne spotkanie w KMO przebiegało pod kątem zabaw z balonami. Napełnialiśmy balony gazem powstałym z reakcji sody oczyszczonej z octem a następnie uczyliśmy się przekłuwać na  wylot  nadmuchany balon patyczkiem do szaszłyków. Ponadto poznaliśmy zjawisko konwekcji, lot rakiety bez paliwa, zjawiska odrzutu, wykorzystanie musujących pastylek i wody. Po tych zabawach przyszedł czas na naukę podstaw programowania z wykorzystaniem Robota Edukacyjnego Mówiącego Clementoni.

DLACZEGO SAMOLOT LATA, A SZYBOWIEC SZYBUJE?

październik 2022

Klub Młodego Odkrywcy rozpoczął już działalność w bieżącym roku szkolnym pod hasłem: Dlaczego samolot lata a szybowiec szybuje? Członkowie Klubu budowali samoloty z papieru, balony napełniali ciepłym powietrzem, budowali rakiety z napędem balonowym oraz z napędem wodnym. W strumieniu ciepłego powietrza suszarki sprawdzali unoszenie się piłeczki pingpongowej oraz sześcianu ze styropianu, modelowanego w trakcie wykonywanego doświadczenia. Nauka poprzez zabawę, taki cel przyświeca naszym eksperymentom.


ROK SZKOLNY 2021/2022

NASZE DOŚWIADCZENIA

maj 2022

Członkowie Klubu na zajęcia przygotowali własne doświadczenia,  które zaprezentowali swoim kolegom. Wspólnie wykonali szereg doświadczeń z optyki: sprawdzali jak wygląda  świat przez okulary z kolorowymi filtrami, sprawdzali działanie soczewek wypukłych i wklęsłych, zwierciadeł cylindrycznych, materiałów czułych na ciepło, mierzyli temperaturę różnych kolorów, sprawdzali działanie kamerki i nakręcili mini film. Wszyscy świetnie się bawili, zdobywali  wiedzę poprzez zabawę.

PRĄD Z ZIEMNIAKA?

marzec 2022

Członkowie Klubu Młodego Odkrywcy zajęli się poszukiwaniem alternatywnych źródeł energii. Sprawdzali zastosowanie turbiny wiatrowej, baterii słonecznych – solarów, wytwarzali także prąd z ziemniaka, ogórka kiszonego, mandarynki, jabłka i marchewki. Uzyskane prądy mierzyli z wykorzystaniem profesjonalnego miernika. Okazało się, że naszemu ziemniakowi trudno dorównać.

ZAJĘCIA Z ROBOTYKI

listopad 2021

W bieżącym roku szkolnym Klub Młodego Odkrywcy kontynuuje zajęcia z elementów  robotyki i origami. Klubowicze budują modele z klocków lego i tworzą ciekawe prace z papieru.

Członkowie Klubu wybierają interesujące ich modele a następnie budują je z klocków LEGO Mindstorms EV3.Kolejny etap to zaprogramowanie tak zbudowanych modeli aby dały się sterować, z wykorzystaniem odpowiednich programów zainstalowanych na tablecie. Ponadto klubowicze rozwijają swoje zdolności składania ciekawych form przestrzennych z papieru, korzystając z japońskiej sztuki orgiami. Zajęcia odbywają się raz w miesiącu, w terminie uzgodnionym z opiekunami KMO.

Skip to content