Skąd się bierze kakao i czekolada?
autor: Maria Urban
Cele ogólne:
Zapoznanie uczniów z uprawą drzew kakaowca oraz całym procesem produkcyjnym kakao i czekolady.
Cele operacyjne:
Uczeń:
- zna różne rośliny przyprawowe;
- rozumie, skąd się biorą przyprawy: w tym ziarna kakaowca;
- pracuje z mapą;
- potrafi oznaczyć miejsce, w którym uprawia się drzewa kakaowca;
- wie, że produkty czekoladowe mają różną zawartość kakao;
- prowadzi proste obserwacje: za pomocą zmysłów bada twardość, kolor, skład, smak i wygląd ziaren kakaowca, oraz różnych rodzajów czekolady;
- potrafi uporządkować w odpowiedniej kolejności fazy uprawy i przygotowania do produkcji czekolady- ziaren kakaowca;
- rozpoznaje podstawowe części mowy;
- utrwala wiadomości o Afryce na podstawie krzyżówki;
- wykonuje ćwiczenia multimedialne.
Metody:
– czynna: samodzielnych doświadczeń, zadań do wykonania
– słowna: opis, pogadanka, praca z tekstem, rozmowa
– oglądowa: ilustracje, pokaz
– praktycznego działania.
Środki dydaktyczne:
krzyżówka, film na temat uprawy ziaren kakaowca, ziarna kakaowca, film na temat produkcji czekolady, różne rodzaje czekolad, karty pracy-forma papierowa i multimedialna, puzzle z nazwami kontynentów i oceanów z aplikacji Learning Apps oraz Quiz Milionerzy podsumowujący wiedzę z lekcji z aplikacji Learning Apps.
Przebieg zajęć:
1. Rozwiązywanie krzyżówki:
Zanim zostaną podane cele lekcji nauczycielka zaprasza uczniów do przypomnienia sobie wiedzy zdobytej na poprzednich lekcjach dotyczących wiadomości o kontynencie afrykańskim, poprzez rozwiązanie krzyżówki.
Karta pracy nr 1 – krzyżówka
1. Jedno z państw Afryki lub największe bezodpływowe jezioro w Afryce leżące na granicy czterech państw (Czad, Kamerun, Nigeria, Niger) może też być to gaz, który wydostaje się z pieca i jest cichym zabójcom.(CZAD)
2. Teren o bardzo bujnej roślinności , znajdujący się na obszarze pustyni. (OAZA)
3. Grupa Afrykańskich plemion prowadzący koczowniczy tryb życia. (BEDUINI)
4. Drugi pod względem wielkości kontynent świata. (AFRYKA)
5. Najbardziej znane drzewo Afryki , najczęściej występuje na sawannie. (BAOBAB)
6. Najdłuższa rzeka Afryki. (NIL)
7. Największa pustynia położona w Afryce. (Sahara)
8. Zwierze, które żyje w oazach na pustyni, może być jedno lub dwugarbne. (WIELBŁĄD)
9.Teren w Afryce porośnięty głównie trawami i nielicznymi drzewami. Występują tutaj dwie pory roku (deszczowa-sucha) SAWANNA.
- Odczytanie hasła i podanie w sposób przystępny dla uczniów celów lekcji. (CZEKOLADA)
2. Krótka pogadanka na temat czekolady.
Wskazanie na mapie miejsc, gdzie uprawia się ziarna kakaowca (Afryka, Ameryka Płd., Indonezja).
Ćwiczenie interaktywne: Puzzle – przypomnienie nazw kontynentów i oceanów – zwrócenie uwagi na pisownie wielką literą; zadanie interaktywne
3. Wspólne obejrzenie filmu o uprawie ziaren kakaowca –
- Pogadanka i utrwalenie wiedzy zdobytej poprzez oglądanie filmu – odpowiednie uporządkowanie czynności podczas uprawy kakaowca (karty pracy dla każdego ucznia i jedna karta przygotowana w programie Infinity Tech do wyświetlenia i uzupełnienia na tablicy multimedialnej – załącznik nr 4) .
Karta pracy nr 2
- Przeczytaj zdania, a następnie ponumeruj je zgodnie z etapami przetwarzania ziaren kakaowca.
………. Następnie odbywają się dwa zbiory wiosną i jesienią.
………. Owoce rosną na gałęziach i pniach drzew.
………. W ciągu sześciu dni suszymy ziarna, a następnie pakujemy do worków na sprzedaż.
……… Po fermentacji nasiona zmieniają kolor z kremowego na brązowy.
………. Pod grubą łupiną znajduje się słodki miąższ i nasiona.
4. Zaproszenie uczniów na dywan do degustacji i wielozmysłowej oceny ziaren kakaowca.
Zabawa ruchowa przy piosence „Chocolate” – zobacz film
5. Oglądanie filmu na temat „Jak powstaje czekolada” – w Fabryce czekolady „Bałtyk” – zobacz film
6. Degustacja różnych rodzajów czekolady – określanie smaku za pomocą przymiotników.
7. Rundka pytań bez przymusu.
Utrwalenie składników, które są potrzebne do produkcji czekolady – czytanie składników z opakowań czekolad.
8. Wykonanie zadania w ćwiczeniach z pomysłem, wyszukiwanie czasowników w tekście.
Karta pracy nr 3
- Przeczytaj przepis na czekoladę. Możesz zrobić domową czekoladę lub domowe czekoladki z pomocą dorosłego.
Potrzebne będą: rondelek, 1 szklanka mleka, pół kostki masła, 2/3 szklanki cukru, 3 łyżki kakao, 200 gramów mleka w proszku, bakalie (na przykład rodzynki, żurawina, pokruszone orzechy, migdały), płaska foremka lub foremka z wgłębieniami, mikser, folia aluminiowa.
Sposób przygotowania Mleko zagotuj w rondelku i szybko dodaj masło, mieszaj dotąd, aż się rozpuści. Następnie wsyp cukier i kakao. Wszystko dokładnie wymieszaj aż do uzyskania jednolitej, brązowej, płynnej masy. Przelej ją do miski i dosyp mleko w proszku. Miksuj składniki tak, aby nie było grudek. Dodaj rodzynki, orzechy, migdały i żurawinę. Włóż masę do odpowiedniej foremki, wyrównaj, przykryj folią aluminiową i wstaw do lodówki. Gdy czekolada stężeje, pokrój ją na małe kostki lub wyjmij czekoladki. Smacznego!
- Podkreśl nazwy czynności. Przeczytaj ponownie przepis, zmieniając czasowniki w 2. osobie liczby pojedynczej na czasowniki w 2. osobie liczby mnogiej.
9. Podsumowanie wiadomości z lekcji – Quiz multimedialny „Milionerzy” – przejdź do quizu