Mechanizm wymiany gazowej.
Przygotowała: Agnieszka Turska
Cel ogólny: Celem lekcji jest opracowanie nowego tematu związanego z mechanizmem wymiany gazowej.
Cele operacyjne: VII Układ Oddechowy.Uczeń:1), 2), 3), 4).
Formy pracy: indywidualna, zbiorowa.
Metody pracy: pogadanka, doświadczenie .
Środki dydaktyczne: karty pracy, lusterka kieszonkowe, metr krawiecki, tablica interaktywna
Przebieg lekcji:
1. Podanie tematu lekcji i określenie celu lekcji.
2. Sprawdzenie zadania domowego.
3. Odpowiedz ustna ucznia, rozwiązanie zadań przedstawionych na tablicy interaktywnej. TIK
4. Wspólne podjęcie decyzji o metodzie i formie pracy z zespołem klasowym.
5. Wprowadzenie pojęcia wentylacja płuc, wymiana gazowa
- Uczniowie oglądają krótki film o mechanizmie wymiany gazowej – materiał online
- Wybranie dwóch uczniów do przeprowadzenia doświadczenia.
Mierzenie obwodu klatki piersiowej przy WDECHU i WYDECHU. Zapisanie wniosków.
Przypomnienie doświadczenia.: Wykrywanie CO2 w wydychanym powietrzu. – materiał online
Osoba badana | Obwód kl. piers. przy wdechu | Obwód kl. piers. przy wydechu | Różnica długości obwodów |
1…………………… 2…………………… |
Wykonanie doświadczenia wykrywającego obecność pary wodnej w wydychanym powietrzu.
INSTRUKCJA
Wykrywanie pary wodnej w powietrzu wydychanym z płuc:
Materiały: lusterko
Przebieg doświadczenia:Wciągnij powietrze do płuc, a następnie mocno chuchnij na lusterko przystawione blisko ust.
Wnioski i Obserwacje:
Obserwujemy „zaparowane lusterko” to efekt skraplania się pary wodnej zawartej w wydychanym powietrzu.
- Podsumowanie lekcji -uczniowie wykonują ćwiczenie wykorzystanie tablicy interaktywnej – zadanie
- Zadanie domowe – wyjaśnienie i omówienie.